Suomen myydyimmän automerkin huolto tuntuu KUMMALLISELTA. Ostin tommosen Verson kesällä. Ja jotenkin alkoi tuntua, että sitä piti 'ohjata' maantiellä ajettaessa - oli siis hieman epästabiili. Ensimmäinen huolto oli jossain 3000 km:n kohdalla. Kerroin sitten samassa yhteydessä, kun vein auton huoltoon ilmenneestä ongelmasta.
Hain auton huollosta ja kysyin oliko ohjauksesta löytynyt mitään ertyistä. Oli kuulemma tarkistettu aurauskulmat etc. - eikä mitään erityistä ollut havaittu. Nyt olivat säädöt kohdallaan (pikku säätöjä).
Kysyin sitten samassa yhteydessä, että olivatko ilmanpaineet kohdallaan. KUULEMMA ENSIHUOLTOON EI KUULU RENGASPAINEITTEN TARKISTUS! Pyysin kuitenkin tarkistamaan, kun 'pelkällä päällä' ajatellen ohjauksen epävakaus voisi johtua myös siitä, että paineet olisivat väärät - jopa jossain renkaassa täysin pielessä. Nooh työnjohtaja kävi tarkistamassa paineet ja sanoi, ettei siellä mitään häikkää ollut, mutta oli kuitenkin nostanut paineet 2,5:een - tosin tehdas-suositus oli 2,2. Tyydyin toimiin, mutta huomasin jo pian, että ohjaus ei ollut juuri parantunut. Kävin itse säätämässä paineet tehdas-suosituksiin, ja koin ohjauksen jotenkin parantuneen - aivan tyytyväinen en oikein ollut.
Sitten tuli talvirenkaitten vaihto. Vaihdatutin renkaat pienemmässä autokorjaamossa, jossa asentaja kysyi olinko tietoinen tästä. Ja näytti etupyörän takaa paljastunutta jarrulevyä, jossa oli noin millin syvyinen ura, joka viittasi siihen, että jarrupalan ja -levyn välissä oli ollut joku ylimääräinen esine - kivi tai valuvika tai jotain, joka oli hionut kyseisen uran jarrulevyyn.
Autolla oli ajettu 500km ensihuollon jälkeen! Tuon ensihuollon yhteydessä ei mitään erityistä ollut havaittu - edes paineita ei ollut tarkistettu!!! Sanallakaan ei ollut viitattu kyseiseen jurmuun - ilmeisesti siksi, ettei pyöriä ollut irroitettu.
Hain auton huollosta ja kysyin oliko ohjauksesta löytynyt mitään ertyistä. Oli kuulemma tarkistettu aurauskulmat etc. - eikä mitään erityistä ollut havaittu. Nyt olivat säädöt kohdallaan (pikku säätöjä).
Kysyin sitten samassa yhteydessä, että olivatko ilmanpaineet kohdallaan. KUULEMMA ENSIHUOLTOON EI KUULU RENGASPAINEITTEN TARKISTUS! Pyysin kuitenkin tarkistamaan, kun 'pelkällä päällä' ajatellen ohjauksen epävakaus voisi johtua myös siitä, että paineet olisivat väärät - jopa jossain renkaassa täysin pielessä. Nooh työnjohtaja kävi tarkistamassa paineet ja sanoi, ettei siellä mitään häikkää ollut, mutta oli kuitenkin nostanut paineet 2,5:een - tosin tehdas-suositus oli 2,2. Tyydyin toimiin, mutta huomasin jo pian, että ohjaus ei ollut juuri parantunut. Kävin itse säätämässä paineet tehdas-suosituksiin, ja koin ohjauksen jotenkin parantuneen - aivan tyytyväinen en oikein ollut.
Sitten tuli talvirenkaitten vaihto. Vaihdatutin renkaat pienemmässä autokorjaamossa, jossa asentaja kysyi olinko tietoinen tästä. Ja näytti etupyörän takaa paljastunutta jarrulevyä, jossa oli noin millin syvyinen ura, joka viittasi siihen, että jarrupalan ja -levyn välissä oli ollut joku ylimääräinen esine - kivi tai valuvika tai jotain, joka oli hionut kyseisen uran jarrulevyyn.
Autolla oli ajettu 500km ensihuollon jälkeen! Tuon ensihuollon yhteydessä ei mitään erityistä ollut havaittu - edes paineita ei ollut tarkistettu!!! Sanallakaan ei ollut viitattu kyseiseen jurmuun - ilmeisesti siksi, ettei pyöriä ollut irroitettu.
Tämä ei tähän jää perkele!
Ps. Miksi paineet nostettiin 2,5:een, jos tehdas-suositus on 2,2 ?
4 kommenttia:
Kyllä itse saa olla tarkkana kun ei muut ole! Hermot riekaleina, ja kukas ne sitten korjaa :D
Rita, tuntuu vaan siltä, ettei tänä syksynä osu mikään kohdalleen, kun sakkoo saa syyttä, ja uus auto tuottaa 'surua' ja mitä tässä kaikkee ny onkaan - nii ja viä, kun sovittiin, että tuun perjantaina ja mennää myyjän kans kertoon huoltoon ongelmista - niin 'poikapa' oli perjantaina vapaalla.
Autohan tuntuu nyt olevan kunnossa, kyse on nyt vaan siitä, mitä huollossa oikeesti tehtiin!
Sullon aina niin positiivinen ote - mistä sen sais? ;)
Rita, Jatkan vielä tuosta blogityylistä.
Huomaan itse kirjoittavani pääsääntöisesti kriittisesti, samoin seuraan kriittisiä kirjoituksia, mutta toisaalta helpottavia ja tärkeitä ovat blogityypit kuten esim. Sinun ja Maalaisen. Moni muukin on asenteeltaan samankaltainen l. ei olla niin helevetin analyyttisia ja kriittisiä.
Kriitikkoja toki kaipaan, ja analyytikkoja - viisaita kirjoituksia, niitä kun on vain niin harvassa.
Pelkkä kirjaviisaus, jota julistetaan ainoana oikeana totuutena - kuten Ruukinmatruunan - vetävät puoleensa jostain perverssistä syystä, mutta asenteeltaan myönteiset ovat kuitenkin mentaalisesti vetovoimaisimpia. Sinun blogisi on yksi niitä.
Kiitos, Peer Ärrä, lausunnosta :) Onhan kriittisyyskin usein paikallaan, ja täytyy pitää varansa että ei ole liian kiltti tässä maailmassa. Kun ei vaan ole päästele pelkkää peetä ja ärräpäitä :)
Meillä oli kerran kauhea kokemus auton kanssa. Se hajosi ja saatiin juuri ja juuri ajettua korjaamolle. Sen jälkeen ei millään mainattu päästä puhelimella kysymään miten asia edistyy kun kukaan ei koskaan vastannut. Kun vihdoin vastasi kävi ilmi että automme oli kokonaan unohdettu... Mikä stressi meille. Voit uskoa että teimme valituksen.
Lähetä kommentti